1. Home
  2. Verhalen
  3. Diepploegen met een reuzentrekker

Diepploegen met een reuzentrekker

In de zomer van 1995, zesentwintig jaar geleden, scoorde Van Werven in de pers met de reuzentractor. Hendrik van Werven kocht een Cameco 805 uit de Verenigde Staten, die hij in Tunesië op het spoor was gekomen. Het begin van een lange traditie diepploegen bij Van Werven.

28 oktober 2021

De Cameco was zeshonderd paardenkrachten (pk) sterk, vijfenhalve meter breed, bijna acht meter lang en woog 30 ton. De reus moest 1,80 meter diep gaan ploegen om in de polder het zand boven de klei te krijgen. Dat deed de grootste trekker ter wereld uiteindelijk, zij het niet zonder slag of stoot. De regionale kranten volgden de ontwikkelingen met de Cameco als ware het een soap. ‘Binnenbanden reuze-tractor houden het niet’, kopte de regionale krant op 25 augustus 1995. “We reden met de trekker in de diepe voor. Dan komt alle druk op de rechterachterband. De trekker was zo sterk dat de velg bleef draaien, maar de band bleef staan”, herinnert Jan van Werven zich nog goed.

"De regionale kranten volgden de ontwikkelingen met de Cameco als ware het een soap"

Trekker doormidden

Er werd van alles geprobeerd. Lijm tussen de velg en de band, bijvoorbeeld. Uiteindelijk zetten ze schroeven door de velg in de band. Dat werkte, maar tot tevredenheid leidde het nog niet. De logge Cameco kon geen mooie rechte voor trekken met zijn knikbesturing. Bovendien moesten er nog 300 pk bij om 1,80 meter te halen. “We besloten een gewone trekker voor de ploeg te zetten en deze door de Cameco te laten trekken.” Dat kostte de firma Van Werven in ieder geval een Fendt, kan Jan Immeker zich nog herinneren. “Volgens mij draaiden we op de kopakker met de ploeg nog in de grond. Onder de cabine brak de Fendt zo doormidden. Ik zat er toen op. Een knal en het was klaar. Allemaal olie in de grond, moesten we weer afgraven. Er was altijd iets met dit ding. Op die momenten vonden we dat niet zo leuk, maar voor de geschiedenisboeken is het wel mooi.”

 

In het kanaal

Immeker kan zich nog goed herinneren hoe iedereen over de reuzentrekker sprak. “Maar als je er twee dagen op had gezeten, dan had je het wel gezien. Het was saai werk, je moest zorgen dat je niet in slaap viel. Als je op de trekker met de ploeg zat, had je wat te doen, maar de Cameco stond ervóór: stukken van twee kilometer rechtuit met acht kilometer per uur én op de kopakker draaien. We zijn wel eens met het hele zootje het kanaal in gereden, omdat de chauffeur na een zware nacht in slaap was gevallen”.

"Onder de cabine brak de Fendt zo doormidden"

- Jan Immeker

‘Europe’s biggest tractor’


De reus uit Amerika kostte nog meer hoofdbrekens. “Het bakbeest kon natuurlijk met geen mogelijkheid over de weg. Met vijfenhalve meter was ‘ie ruim twee meter te breed”, moet Jan van Werven lachen. Edwin Kragt was net bij Van Werven komen werken toen hij de eer kreeg om op de Cameco te rijden. “Je kijkt er groot tegenaan, maar het went ook weer. Maar hij was best sterk ja, en zwaar. Dat was ook het probleem. Boeren wilden zo’n zware trekker niet meer op het land hebben. Toen is ‘ie verkocht. Hij rijdt nu in Luxemburg. We hebben er mooi werk mee gedaan en het heeft heel wat spreekstof opgeleverd.”

Steven Visser, projectcoördinator Agro:

“Inmiddels is diepploegen een van de specialiteiten van Van Werven. We passen het toe om de bewerkbaarheid van de grond te verbeteren, om de beworteling voor de plant te vergemakkelijken en om vruchtbare grond boven te ploegen. Ook kan er geploegd worden om de ontwatering te verbeteren door storende lagen in de grond op te heffen. We kunnen vandaag de dag tot elke gewenste diepte ploegen: tot ruim 1,60 meter diep. De ploeg heeft twee risters. Een groot rister ploegt de ondergrond naar boven. Een klein rister ploegt de bovengrond in de voor van het grote rister. Op die manier worden diepliggende grondlagen naar boven geploegd. Deze bewerking is vaak eenmalig.”

Deze website plaatst cookies, waaronder die van Google Analytics. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag.