“Ik kick erop om iets te maken waarvan een ander zegt: ‘Dit komt nooit goed’”, zegt Jarco met een lach. “Dan doe ik het júist. Waarom dit zo bij me werkt? Geen idee, misschien omdat ik denk dat ik het wel kan en om me te bewijzen – voor mezelf.”
Doe het goed
De drive om zich te ontwikkelen is er altijd al geweest. Ook binnen van Werven, waar hij werkt als project- en proces engineer. “Van Werven is een fijne werkgever. Je mag hier fouten maken, als je er maar van leert.” Wat Jarco ook doet, hij wil er beter in worden en streeft naar perfectie. “Daarom steek ik veel tijd in de voorbereiding van grote projecten. Doe het goed of doe het niet, is mijn motto. Dit heb ik van huis uit meegekregen; wanneer ik ergens mee bezig was, vroeg mijn vader altijd of ik er wel goed over had nagedacht.”
Tractor pulling
De 8-cilinder tractor is zijn eerste grote bouwproject. Hier werkt hij samen met eigenaar Kees Wajer en zijn zoon Roy aan. “We wilden iets maken wat een ander niet doet”, vervolgt Jarco, “voor zover ik weet bestaan er in Europa geen trekkers met dezelfde techniek.” Regelmatig doen ze mee aan tractor pulling – een sport waarbij de tractor zo ver mogelijk een zware slede meesleept.
Zelf bouwen
Na de bouw van de turbo trekker heeft Jarco de smaak te pakken, het is tijd voor een nieuw project. “Ik ben nooit klaar. Mijn zelf gebouwde boot ligt net in het water, maar ook hier stopt het niet voor mij.” In 1,5 jaar tijd bouwde hij zijn eigen boot: een speed- en visboot ineen. Jarco is graag op het water. “Hier ervaar ik rust en vrijheid, niks moet en tijd is niet belangrijk. Heerlijk toch? Lange tijd zocht ik naar een boot om mee te vissen, maar die ook een beetje snelheid heeft. Ik vis op karpers en snoekbaars, de boot moet dus breed en stabiel zijn. En later wil ik met mijn kinderen waterskiën, dus is snelheid ook nodig. Een combinatie van een speed- en visboot, blijkt niet te bestaan. Dan moet ik er zelf maar een bouwen, dacht ik.”
Tekenen en berekenen
Maandenlang is Jarco druk met tekenen en berekenen. Want ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Hij verdiept zich in Amerikaanse studies over het berekenen van waterverplaatsing en kijkt talloze YouTube-filmpjes. “Avonden lang zat ik hieraan. Mijn vrouw en kinderen hadden geen idee waarmee ik bezig was. Het voorwerk was het meest intensief, hier leg je de basis van de boot. Het moet kloppen, anders merk je dat bij de bouw.”
Als de tekeningen en berekeningen klaar zijn, maakt een tekenaar een 3D-tekening van zijn ontwerp. “Vervolgens vroeg ik een offerte aan voor het snijpakket. Vanwege corona waren de prijzen behoorlijk gestegen, hier liep het proces vertraging op. Na vijf maanden kon ik de materialen eindelijk bestellen.” Dan gaat het snel, binnen drie weken is het pakket binnen.
Klaar… of toch niet?
Bij het in elkaar lassen van de boot heeft Jarco hulp van een bekende. “Ik nam drie weken vrij en werkte overdag aan de boot. Dat ging goed, want ik kende de tekening uit mijn hoofd. Van elk onderdeeltje – hoe klein ook – wist ik waar het zat.” Stapje voor stapje krijgt de boot vorm en na tien dagen is het klaar. Alleen de bestickering en de motor ontbreken dan nog.
“In samenwerking met een bedrijf bedacht ik een ontwerp voor de bestickering. Craft staat voor boot. En Evo is een combinatie van het bedrijf dat de 3D-tekening maakte en mijn naam. En letterlijk betekent Evo: verbeteren en veranderen.” Even is Jarco stil, dan zegt hij met een glimlach: “Daarmee zeg ik eigenlijk: dit is niet de laatste boot die ik bouw. Het komt nu aan op verbeteren, veranderen en opnieuw beginnen.”