1. Home
  2. Verhalen
  3. Sybald Noordam: “Het is allemaal begonnen met een logische gedachte”

Sybald Noordam: “Het is allemaal begonnen met een logische gedachte”

Sybald heeft zo’n dertig jaar van zijn leven doorgebracht op recyclingvestigingen. Eerst werkte hij in Oldebroek aan de Bovendwarsweg, later in Biddinghuizen. Een groot deel van de ontwikkelingen maakte hij vanaf de werkvloer mee. Hoe heeft hij dit ervaren?

22 december 2021

“In 2008 begon ik op de plastic recycling in Biddinghuizen. Daar werk ik nog steeds, inmiddels als teamleider QHSE. Rob zat in mijn begintijd op de shovel. Hij deed de productie, de inkoop, de verkoop…” Lachend: ‘’Eigenlijk zo’n beetje alles. Die manier van werken was in het begin best even wennen”, geeft Sybald toe. “In de jaren tachtig en negentig zat ik op de recyclingvestigingen in Oldebroek en Hattemerbroek. De vestiging in Biddinghuizen was in het begin nog een beetje… Tja, niet zo georganiseerd als het nu is. Het was immers net begonnen.”

 

Logische gedachte

“Ik weet nog goed dat Jan van Werven aan de Bovendwarsweg al tegen mij zei: ‘Er zit veel plastic in het afval, daar moeten we iets mee kunnen.’ Jan had een vooruitziende blik. Hij heeft de plastic recycling geïnitieerd, Rob Labots heeft het vanuit zijn ervaring gemaakt tot wat het nu is. Het is bijzonder hoe die twee elkaar hebben gevonden. Rob kwam naar Biddinghuizen en heeft de zaak voortgetrokken. Dat deed hij samen met Jan van Oostenbrugge en zijn team: zij vertaalden de ideeën van Rob in techniek. Rob is degene die aan de basis staat van de plastic recycling. Het is echt zijn kindje, zo zie ik het wel.”

 

Ontwikkelingsstap

“Uiteindelijk werd Van Werven te groot voor kleine bedrijven en te klein voor grote bedrijven. De plastic recycling moest een ontwikkelingsstap maken. Hiervoor was iemand nodig die zowel nationaal als internationaal goed kon netwerken. Iemand die goed kon managen én daarin een goede visie had. Met alle respect voor de manier waarop de familie van Werven de organisatie altijd heeft geleid: Ton van der Giessen, die hiervoor werd aangesteld, heeft deze capaciteiten zeker in huis. Hij begon met het schrijven van een plan voor de plastic recycling en is vervolgens doorgegroeid binnen de holding.”

 

Schouders eronder

“Tegen welke uitdagingen ikzelf in de afgelopen jaren ben aangelopen?” Sybald begint te lachen. “Welke uitdagingen waren er niet? De plastic recycling is al vanaf het begin één grote, innovatieve activiteit. Alles is nieuw. We hebben ons inmiddels goed gepositioneerd in Europa en het kunstje dat we hebben ontwikkeld is een gat in de markt. We hebben de schouders er enorm onder moeten zetten. Dat is nog steeds zo, alleen nu georganiseerd. We zijn professioneler. Die ontwikkeling had nooit kunnen plaatsvinden zonder de ondersteuning van alle medewerkers én de familie van Werven die in onze ideeën bleef geloven. Het succes van de plastic recycling is iets wat we met elkaar hebben bereikt. Dat wij-gevoel heb ik heel sterk.”

'Het succes van de plastic recycling is iets wat we met elkaar hebben bereikt.'

Sybald Noordam

Erkenning

“Dat de plastic recycling na al die jaren winstgevend is, voelt als erkenning van je werk. Tegelijkertijd denk ik: als het nu niet winstgevend was geweest, hadden we nóg iets bereikt. Ik had nooit verwacht dat het zo groot zou worden – ik denk dat niemand dat had voorzien. We hebben onze kwaliteiten zodanig in de hand dat er structureel vraag naar is. Dat vind ik mooi.”

Toekomstdromen

“Ik denk dat plastic recycling niet meer uit deze wereld weg te denken is. Volgens mij heeft het een goede toekomst en kunnen we nóg groter worden. Hoe dat er precies uit zal zien, vind ik moeilijk te zeggen. Uiteindelijk is het hoogste doel om meer en meer producten te hergebruiken. Volgens mij zijn we goed op weg. We hebben al veel uitdagingen overwonnen, maar er liggen er ook nog genoeg op ons te wachten. Ik vind het alleen maar mooi om daar een onderdeel van te mogen zijn.”

Deze website plaatst cookies, waaronder die van Google Analytics. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag.