1. Home
  2. Verhalen
  3. Trekker in ruil voor een paard

Een trekker in ruil voor een paard

Willem van Werven zag overal kansen. Boeren in de regio werkten nog met paard en wagen, maar Willem investeerde in een tractor die boeren naar rato konden delen. Hij speelde de collectieve rol.

‘Enzovoorts’, had hij er het liefst nog achter willen zetten. Dat was natuurlijk niet specifiek genoeg. En dus schreef Willem van Werven zijn eenmanszaak in december 1945 als volgt in: loon-, dors-, maai-, zaag-,ploeg-, transport- en ontginningswerkzaamheden, bouwen van hooibergen, kleinhandel in boerengeriefhout en handel in landbouwmachines.

“Willem van Werven zag overal kansen”, weet medewerker-van-het eerste-uur Jan Brommer nog. Brommer kwam in de jaren ’60 bij Van Werven in dienst. “Willem kon goed organiseren en had in die tijd een mannetje of vijf aan het werk. In de jaren ’60 had hij zo’n tien tractoren. Het materieel van toen was oud. Willem kocht het tweedehands en monteur Berend Puttenstein knapte de machines op.” Dat beaamt ook Jan Schoonhoven, alias Jan de Kraaie: “Het was inderdaad geen best spul.” Toch was Van Werven in zijn tijd een koploper. Boeren in de regio werkten nog met paard en wagen, maar Willem investeerde in een tractor die boeren naar rato konden delen. Zo speelde Willem de collectieve rol.

Langs de weg

In 1960 kocht Willem van Werven zijn eerste shovel. Henk van Ommen werkte in die tijd bij de Friki in Wezep. ‘Wil jij niet op die shovel werken?’, werd hem gevraagd. ‘Liever vandaag dan morgen’, antwoordde Henk. “En zo ben ik bij Van Werven begonnen. Ik werkte op betoncentrale De IJssel in Zwolle. Vier keer per jaar reed ik vanaf daar naar Neuteboom in Hattem, een bedrijf dat houten klompen maakte. Daar haalde ik hun resthout op. Langs de weg stonden dan altijd veel mensen te kijken. Een shovel hadden ze zelden gezien!”

Trekkerhandel

Willem van Werven handelde in landbouwmachines. Henk kan zich nog herinneren dat er regelmatig een groep boeren verscheen in Oldebroek. “Ze leverden hun paard in en kregen in ruil daarvoor een Deutz-tractor. Het paard werd getaxeerd en het resterende bedrag moest worden bijbetaald.” De nieuwe trekkers kwamen van een dealer in Ede. Aan Jan Schoonhoven de eer om ze te transporteren. Jan: “Ik reed met de Unimog en een kleine kar erachter via Uddel naar Ede. Daar zette ik de trekker op de kar en zo leverde ik machines af.”

Schep en emmertje

Jan Brommer weet nog te vertellen over het uitgraven van de nieuwe wetering bij Wijhe, een van de grootste werken van die tijd. ”Ik werkte met een Dragline 10 RB. Daar zat een bak aan van 450 liter. Dat is haast werken met een schep en emmertje, als je het vergelijkt met het materieel van tegenwoordig. We zijn er ruim een half jaar mee bezig geweest.”

Deze website plaatst cookies, waaronder die van Google Analytics. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag.